Vidunderlig fjelltur

Jeg må innrømme at jeg ikke har vært veldig opptatt av fjellturer generelt. Men i fjor da vi dro til Bitihorn, fant jeg ut at det virkelig er verdt det. Den gangen bestemte vi oss for å dra til fjells minst en gang i året. I dette innlegget skal jeg fortelle dere om familieturen til Høvringen i Rondane første helgen i juli 2020.

Først og fremst, ligger Rondane nasjonalpark i Innlandet fylke (Oppland og Hedmark som det het inntil 2019), og det er den første nasjonalparken som ble skapt i Norge i 1962, i følge Wikipedia.

Fra Oslo tar det ca fire timer til Høvringen, og naturen langs veien er ganske fin å se på mens man sitter i bilen. Planen var å treffe svigermora mi og niesen vår, Kaja, på Høvringen. De skulle kjøre fra Trøndelag.

Første stopp for oss var på Brumunddal, der verdens eldste hjuldamper i drift, nemlig Skibladner, hadde stoppet. Anders var veldig ivrig på å vise meg, og da måtte vi parkere raskt og springe fra bilen til brygga for å rekke å ta bilde, og det klarte vi. Jeg ble ganske imponert da jeg leste at skipet har vært i drift kontinuerlig siden 1856! Noe å legge til på gjøremålslista.

Skibladner på Brumunddal

Værmeldingen var ikke lovende i det hele tatt, men vi holdt en positiv tankegang. Denne turen skulle bli en tur å huske. I tillegg hadde vi kjøpt fjellsko, så vi gledet oss masse, uansett vær.

Halvveis til fjellhotellet  begynte det å regne ganske kraftig. Men den store overraskelsen var at da vi var framme, begynte det å snø! Ja vel, da ville det ikke bli fjelltur på fredag. Heldigvis, mens vi sjekket inn, pakket ut og pratet litt, ble det igjen gode forhold for å ta en liten tur før middagen.

Hotellet der vi bodde heter Rondane Haukliseter Fjellhotell. Det var veldig fint og ekstremt rent. Frokost og 3 retters middag var inkludert også. Anders hadde forespurt om det var mulig å ha noen veganske muligheter, men fikk ikke noe svar. De hadde bare glemt det, men heldigvis for meg var kokken fra et sted i Asia (vi tipper Thailand), og da fikk jeg deilige asiatiske retter til middag. Stekte grønnsaker med chili saus og ris gjør med alltid veldig glad. Vinutvalgt på hotellet var veldig godt også.

Dagen etter var været helt fantastisk. Blå himmel med mye sol. Vi kunne nesten ikke tro det. Vi måtte til og meg smøre oss med mye solkrem. Planen var å dra til Peer Gynt-hytta. Svigermora mi hadde vært i Rondane-området for noen år siden, og hun anbefalte det.

Så etter at vi hadde spist frokost, laget matpakke og fylt termosene med kaffe, kjørte vi til Smuksjøseter Fjellstue som ligger over 1100 moh. Der parkerte vi og begynte fjellturen vår. I sekken hadde vi, i tillegg til mat, pakket noen ekstra klær for sikkerhets skyld, men det var ikke nødvendig i det hele tatt. Alt var helt idyllisk og perfekt. Den norske naturen slutter aldri til å overraske meg. I begynnelsen gikk vi ved Høvringsvatn. Vi tok oss tid til å ta mange bilder av naturen, av oss og særlig av Kaja, som er kjempeflink med turning.

Det som er veldig flott med dette området er at store deler er dekket med lav og mose, samt med mye myrull. Noen steiner er til og med marmoraktig.  Så hele veien mot Peer Gynt-hytta var veldig koselig.

Vi gikk to og en halv gode timer før vi kom til Peer Gynt-hytta. Da vi var framme, rastet vi. Veien tilbake tok litt mindre tid fordi vi ikke stoppet for å ta bilder. Men 1.5 time gikk vi likevel.

Da vi kom tilbake til hotellet vårt, var det nesten obligatorisk å fortsette med å sole oss før middagen, ettersom været var så vakkert. Og da byttet vi klær og ble sittende på verandaen med noe å drikke og en fabelaktig utsikt en god stund.

Klokka 19.00 ble det middag. Anders hadde overhørt at det ville bli servert reinsdyrstek som hovedrett. Familien gledet seg. Jeg ville vært veldig glad om jeg hadde fått servert samme retten som dagen før, men kokken hadde andre planer om enda bedre mat til meg.

Da var det hvit aspargessuppe for dem, og grønnsaksuppe for meg. Deretter kom vårruller med ris for meg, og reinsdyrstek for dem. Den meksikanske veganerdama var ekstremt fornøyd!

Dagen etter var været meget surt og kaldt igjen. Vi måtte til og med ta luer og ullgensere på. Vi bestemte oss for å ta en liten tur på ca to timer. Da koste vi oss med noen sauer og så noen huskyer.

Da var turen over i den eldste nasjonalparken i Norge. Tre turer og to netter i Rondane. Vi vil gjerne dra tilbake! Kanskje for å gå på ski?

Alt i alt er opplevelsen på fjellet alltid magisk for meg. Jeg føler meg virkelig knyttet til energien fra naturen, mineraler, planter osv. Så denne turen var påfyll for sjelen, for å si det sånn.

Det ville ikke vært det samme uten svigermora mi og niesen vår. Det er alltid en glede for oss å gjøre aktiviteter sammen med familien vår. Så tusen hjertelig takk til dere begge. Neste gang får vi håpe at hele familien kan komme. En fjelltur er noe som jeg absolutt vil gjøre oftere. Vi må få brukt vår nye, vakre fjellsko, tross alt!

Forresten, takket være turen til Peer Gynt-hytta fikk jeg lyst til å lese, for første gang,  Henrik Ibsen. Jeg har hørt at det ikke er lett til å forstå, men jeg liker å utfordre meg. Så nå har vi bestilt boka. Vi får se.

“Velg bare én mester – naturen”

-Rembrandt

Takk for nå!

Kenia

Published by Kenia Díaz Vincent

Hei, jeg heter Kenia og er meksikaner. Fikk et plutselig behov for å skrive...på norsk! Jeg elsker dyr, bøker, kunst, historie, språk, å lage og å spise mat, Pinterest, og å alltid lære nye ting.

Leave a comment